Alle trenger en pause i hverdagen

Føttene hviler på en fotpute
Føttene hviler på en fotpute

Vi lever i en prestisjefylt og stressende hverdag med få eller ingen pauser.

Vitenskapen viser at det er viktig at vi tar pauser før hjernen blir ukonsentrert og sliten. Etter 90 minutter med jobbing endres prosessen i hjernen og vi blir ukonsentrert. Vi blir ufokusert, mindre effektive og rastløse. Andre ulemper er at man glemmer mye, mye muskelspenninger særlig i nakke og skuldre, samt stress.

Hjernen sorterer og restituerer når vi tar korte pauser, det anbefales at man går en liten runde rundt i lokalet/utenfor bygget og strekker på seg, tar litt vann, går på toalettet, puster og hviler noen minutter. Spesielt viktig at man tar lunch fra skrivebord og pc.

I tillegg vil mobil, pc og sosiale medier være en stressfaktor, der vi skal være tilgjengelig hele døgnet. Legg vekk mobilen når du kommer hjem fra jobb eller når du trener. Vær bevisst på vanene /uvanene vi har omkring dette.

Det at vi ikke lytter til kroppens signaler kan føre til utbrenthet og stressrelaterte plager. Det vil straffe seg både fysisk og psykisk med stress over lengre perioder.

Det anbefales å ta en timeoff i ny og ned. Ta en behandling på BedreLiv Matten som har ametystkrystaller, infrarød varme og negative ioner. Ta en triggerpunktbehandling / IMS eller koppingtime der du får løst opp i stramme og vonde skuldre og smertefull nakke.

Ta en pause og unn deg selv en behandling.

 

 

Les også disse innleggene:

Share on facebook
Del på Facebook
Share on twitter
Del på Twitter
Share on linkedin
Del på LinkedIN
Share on pinterest
Del på Pinterest

1 hendelser på “Alle trenger en pause i hverdagen”

  1. Randi Stenberg

    Takk Inger for god hjelp på fottur i fjellet denne uka! 🌟 Egentlig trodde jeg ikke det skulle virke med nåler, selvom flere andre turdeltakere erfarte nettopp det, men der tok jeg feil! Utgangspunktet var at det ene kneet begynte å verke etter en times gåtid, uten noe forvarsel, og dette økte på – jeg måtte derfor snu, og hjemturen var ikke særlig behagelig. Etter å ha hvilt noen timer var det fortsatt stivt og vondt. Nålene jeg fikk i kne og hofte var litt vonde, men da jeg reiste meg etterpå, var virkningen ikke til å tro! Jeg kunne bevege meg og gå normalt i trappene igjen! Neste dag gikk jeg tur uten særlige vansker, og fikk en ny runde med nåler om kvelden – og tredje dag gikk jeg 15 km med ca 12 kg på ryggen uten besvær. Jeg har erfart at det virker – og anbefaler hver og én som er litt skeptisk, å prøve – det er hjelp å få! 🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Lær hvordan akupunktur kan hjelpe deg