Runners knee

runners knee
runners knee

Runners knee eller langdistansekne er typisk overbelastning for langdistanseløpere og smertene sitter som regel på lateralsiden av kne og lår. På utsiden av låret går tractus iliotibialis som er en bindevevshinne fra hoftekammen til undersiden av kneet. Ved overbelastninger kan det bli mye friksjon mellom iliotibialbandet og femur som er lårbeinet. Friksjonen eller gnisningen kan føre til betennelse av slimposen ved femurfestet. Denne tilstanden kalles også iliotibialbandsyndrom.

 

Årsak

Årsaken til runners knee er overbelastning -en idrettsskade, dette er et vanlig syndrom hos langdistanseløpere, maratonløpere, syklister og langrennsløpere. Opp til 25% av disse idrettsutøverne sliter med runners knee. Løping i skrått terreng forverrer situasjonen da dette fører til en overpronasjon av foten og større friksjon mellom femur og iliotibialbandet.

 

Symptomer

Smertene sitter på lateralsiden av kneet. Smertene kjennes diffuse og det kan være vanskelig å lokalisere smerten presist. I starten lindres smertene under hvile. Smertene kan etterhvert bli skarpe og stikkende, da er det oftere lettere å lokalisere smerten til condylen på utsiden av kneet. Symptomene blir verre ved aktivitet, løping i nedoverbakke forverrer smertene. Smertene blir i tillegg verre ettersom betennelsen øker

 

Akupunkturbehandling av runners knee

 

Målet med behandling e å lindre smertene, dempe betennelsen og øke bevegeligheten. Ved første besøk på klinikken gjøres en klinisk undersøkelse av kne, lår og hofte, her ser man på bevegelighet og kraft i smerteområdet. Akupunkturbehandlingen skjer ved at man nåler i de aktuelle musklene rundt kne, lår og hofte.  Målet er å skape bedre sirkulasjon i området, få ned hevelser og bedre bevegeligheten. Når irritasjonen i området blir mindre, vil også smertene bli mindre. I starten er det en fordel å unngå trening og avlaste så godt man kan. Etterhvert kan man begynne forsiktig med uttøyninger og lett trening som sykling med høyt sete, svømming, barfotløping og langrenn. Det er en fordel å styrke gluteus medius muskulaturen, løping starter igjen når styrkeøvelsene gjøres uten smerter.

 

Les også om patellofemoralt smertesyndrom

akupunktur.no kan du lese mere om idrettsskader og akupunktur

På sidene til NHI kan du lese om tilstanden.

 

 

 

 

 

Les også disse innleggene:

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på LinkedIN
Del på Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Andre innlegg:

Lær hvordan akupunktur kan hjelpe deg