Vannmelon

Vannmelon er mild, søt på smak og har et sprøtt og saftig fruktkjøtt, den kommer opprinnelig fra Afrika der den fortsatt vokser vilt. Spis den som den er eller bruk i juice, smoothies og i salater. Vannmelon inneholder 91% vann og svært lite fett, noe som er perfekt hvis du ønsker å gå ned noen kilo.

Lykopen

Den røde fargen på fruktkjøttet skyldes plantestoffet lykopen. Lykopen beskytter og reparerer cellene mot frie radikaler (rust) og betennelser i hud og slimhinner i munn, hals og lunger.

Lykopen har mye karotenoid (dette er de røde og gule pigmentene som dannes i planter), disse kan omdannes til vitamin A (retinol). Vitamin A er viktig for normalt syn, det bedrer nattesynet. Vitamin A er viktig for normal celledeling av hud og slimhinner, vedlikehold og styrking av immunforsvaret, samt at den er viktig for vekst og utvikling hos barn og unge.

Lykopen er også en antioksidant, det sies at den kan hemme celledeling og fremme naturlig celledød. Med disse egenskapene kan lykopen beskytte mot spesielle krefttyper. Frie oksygenradikaler er stoffer som kroppen produserer når den forbrenner oksygen (dvs hele tiden). Cellene våre skades ved for høyt nivå av frie radikaler, DNA – arvestoffet vårt skades. Det kan dannes mutasjoner som kan gi kreftceller. Unngå røyking, forurensing, stress og stråling som er noen av tingene som øker kroppens produksjon av frie radikaler. Et kosthold med fargerik mat som vannmelon gir gode antioksidanter, oppbevar vannmelon i romtemperatur før du skjærer opp, da bevares mest mulig antioksidanter.

I tillegg inneholder vannmelon kostfiber og kalium.

Kostfiber er god for fordøyelsen. Vannmelon gir en god metthetsfølelse. Kostfibrene forbedrer tarmfunksjonen, gir bedre tarmbevegelse og normaliserer avføringen.

Kalium som det er mye av i vannmelon er et mineral som holder stabilt lavt blodtrykk. Et høyt inntak av kalium vil øke utskillelsen av natrium gjennom nyrene og dette får blodvolumet redusert. Derfor slipper hjertet å pumpe så hardt for å få blodet rundt i kroppen. Mat med høyt innhold av kalium er derfor veldig bra for å holde seg frisk, også gunstig for de som har påvist høyt blodtrykk.

Lager du juice av vannmelon etter en hard treningsøkt, kan dette hindre stølhet i muskulaturen. Pass på å få med det hvite i skallet, her finnes citrulline som hjelper mot stølhet.

Huffington post skriver om hvordan blodtrykket holdes i sjakk av å spise vannmelom som er så rik på kalium. Forskning.no har artikler om antioksidanter.

Du finner også skrevet om kalium i banan her

 

Les også disse innleggene:

Share on facebook
Del på Facebook
Share on twitter
Del på Twitter
Share on linkedin
Del på LinkedIN
Share on pinterest
Del på Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *