Banan

bananer i skål og hele bananer rundt

Banan kommer opprinnelig fra India, og er en av våre eldste kulturplanter. Banan dyrkes i dag i det tropiske beltet langs ekvator både i Amerika, Asia og Afrika.

Ernæring og innhold

Ernæringsmessig er banan en av de aller beste og den er en god kilde til kostfiber som er gunstig for fordøyelsen. Banan er fullpakket med vitaminer som vitamin C og B6. Vitamin B6 bidrar til en normal energiomsetning og styrker immunforsvaret. Vitamin C er viktig for bindevevet som holder kroppens vev og organer sammen. Vitamin C er viktig for tilheling av sår og beinbrudd, i tillegg er den en viktig antioksidant og gir huden mere glød og vitalitet.

Banan inneholder mineraler som kalium, kobber og mangan. Kalium bidrar til normal muskelfunksjon og normalt blodtrykk. Det at banan har så høyt innhold av næringsstoffer gjør den til et utmerket mellommål for travle mennesker, treningsentusiaster og folk på farten. Den hjelper deg å bygge muskler og styrker nervesystemet. Bananer er derfor utmerket mat for idrettsutøvere, da de kan bidra til å fylle opp energi og revitalisere kroppen umiddelbart.

Hvorfor spise banan

Bananer hjelper mot sopp, bakterier og virus i kroppen. Den er derfor svært gunstig ved kroniske sykdommer som helvetesild, epstein barr, kronisk utmattelsessyndrom og lupus. Bananer er også spesielt bra ved for høyt blodtrykk. Den er bra ved irritabel tarmsyndrom (IBS), nevrologiske lidelser, diaré og osteoporose.

Bananer inneholder høye nivåer av fruktooligosakkarider (FOS) som sammen med insulin bidrar til å fremme næringsabsorpsjon. Bananer støtter naturlige acidophilus bakterier i tarmen som bidrar til å fremme en sunn og funksjonell fordøyelseskanal samt holde immunforsvaret sunt og sterkt. Bananer er rike på aminosyren tryptofan, som kan bidra til å fremme søvn og regulere søvnsyklusen.

Gode tips

Bananer kan blandes med litt vann for å lage en søt og kremaktig drikk som er både meierifri og hypoallergenisk. Banandrikk er et godt alternativ for barn og spedbarn som er allergiske mot melke- og soyaproteiner.

Kutt bananen i biter og frys, så har du til smoothie når du måtte ønske. Puttes i blender sammen med fryste blåbær, bringebær og frukt.

Bananene skal være modne når de spises. Bananer er en fantastisk helbredende og nærende mat som er et flott tillegg til et sunt kosthold. En banan om dagen passer godt inn i et variert og balansert kosthold og sunn livsstil. I tillegg er banan fin til barnemat, som pålegg eller dessert

 

 

Les også disse innleggene:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *