Søtpotet

rå søtpoteter
rå søtpoteter
Søtpoteter er bedre enn sitt rykte

Søtpotet og vanlige potet har omtrent like mye kalorier og proteiner, like mye vitaminer og mineraler. Poteter har mere stivelse, mens søtpoteten har mer sukker. Poteter dyrker vi i Norge – kortreist som beskytter miljøet. Søtpoteter kommer opprinnelig fra Sør-Amerika, men dyrkes i dag i alle tropiske strøk.

Søtpotet har lavt fettinnhold og høyt innhold av beta-karoten. Beta-karoten omdannes til vitamin A i kroppen. Vitamin A bidrar til å opprettholde normal hud og normalt syn. Søtpotet er også en kilde til kalium og kopper. Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk. Søtpoteten er også rik på fiber, antioksidanter og vitaminer, i tillegg til at den inneholder stoffer som stabiliserer blodsukkeret. Stabilt blodsukker fører til mere energi og minsker søtsug. Søtpoteter hjelper også til med å rense og avgifte leveren for avfallsstoffer, stimulerer til hårvekst og hjelper ved søvnproblemer. Den fremmer produksjon av gode bakterier i mage og tarm, samtidig som de sulter ut unyttige bakterier og sopp. Derfor bidrar søtpoteten til å øke kroppens produksjon av vitamin B12. Søtpoteten støtter binyrene, slik at du vil takle stress og drama bedre.

Hvorfor søtpoteter er bra for deg

Hjelper ved diarè, ubehag i tarm og oppblåsthet og den fremmer fordøyelsen. Har du halsbrann kan du spise søtpoteter med god effekt. Søtpotet kan hjelpe ved muskelkramper og muskelsammentrekninger samt urininfeksjoner.

Damping og baking er den sunneste måten å tilberede den på. Et stykke rå søtpotet hjelper på arr. Gni den over arret, det stimulerer og helbreder huden. Kalde skiver av kokt søtpotet hjelper mot poser under øynene. Legg skivene under øynene, det vil tilføre huden betakaroten og bringe vitalitet tilbake. Søtpoteter kan også brukes ved solbrenthet.

Les mere om søtpoteten og dens fortreffeligheter https://www.medicalmedium.com/blog/sweet-potato-rounds

 

 

Les også disse innleggene:

Share on facebook
Del på Facebook
Share on twitter
Del på Twitter
Share on linkedin
Del på LinkedIN
Share on pinterest
Del på Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *