Senk nivået av stresshormoner i kroppen ved å være ute i naturen

Jotunheimen og Hurrungane

Det har nå blitt forsket på hva som kan senke nivået av stresshormoner i kroppen og det har vist seg at 20 – 30 minutters opphold i naturen ga best resultat, dette skriver forskning.no

30 minutter gåtur eller opphold i naturen gjør deg mindre stresset. Forskere har lenge vært klar over at å oppholde seg ute i naturen gir mindre stress. De fant ut at 30 min var nok til å senke nivåene av stresshormoner i kroppen, dette sier hovedforsker av studien, MaryCarol Hunder ved University of Michigan, i en pressemelding. Forskerne sier også at effektiviteten av å være ute er en «naturpille» eller en gledespille.

Urbanisering, stillesitting og skjermtitting kan gi negative helseeffekter for mange i dagens samfunn. De 30 minuttene kan være en budsjettvennlig og oppnåelig løsning for å bedre disse, ifølge forskerne.

Fremgangsmåte

Tre ganger i uka i over åtte uker ble deltagerne bedt om å oppholde seg ute eller gå i naturen i over ti minutter. Det ble tatt spyttprøver og målt mengden kortisol (som er stresshormoner) fra spyttet. Deltagerne gikk ut i naturen på det tidspunktet det passet de best og alle måtte være ute i minst 10 minutter. Resultatet av studien viste at stresshormonene sank etter 20 min. De fant ut at 30 min var mest optimalt for å senke kortisol i kroppen. Det viste seg også at de deltagerne som var ute lengre enn 30 minutter ville effekten fortsette men i et tregere tempo. Nå håper forskerne at studien kan legge grunnlaget for flere lignende studier. Hunter vil forske på hvordan alder, kjønn, årstid, fysisk form og kulturforskjeller kan ha innvirkning på hvordan naturen påvirker oss.

Studien

Studien er interessant, men ikke overraskende. Dette stemmer overens med all annen forskning på temaet,  sier forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA og OsloMet Thomas Hansen. Det er godt belyst at friluftsliv og annen naturkontakt gir gevinster for helse, trivsel og reduksjon av stress.

Det positive med å være ute i naturen er at vi har en helt annen tilstedeværelse.  Vi renser tankene, dette gir en form for timeout i hverdagen sier Hansen. Vi lever et liv med mye stress, mye tid foran skjerm, sosiale medier. Det å hele tiden være på, samtidig med mye mindre fysisk arbeid enn våre forfedre gjorde. Det å være ute i naturen gjør at kroppen faller til ro, vi er i fysisk aktivitet noe som også er gunstig for det psykiske velværet

 

Bildet er fra en tur i Jotunheimen, alltid beredt med nåler og behandling for småskader og vondter i fjellheimen

Nåler på legg i fjellheimenjotunheimen

Her finner du studien: Urban Nature Experiences

Les mere her: Forskning.no

Les også disse innleggene:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *