Muskelkramper og Magnesium

Cellesalt Magnesium ved muskelkramper

Magnesium er et viktig mineral i kroppen, anbefalt dose er 280mg for kvinner – noe mere for menn. Magnesium er med i ulike enzymer som får kroppen vår til å fungere som den skal. Magnesium deltar i mer enn 300 ulike metabolske reaksjoner og er en typisk mangel ved muskelkramper.

Hvorfor trenger vi magnesium

Vi finner magnesium i skjelettet, muskulatur, bløtvev og i blodet. Viktige funksjoner som magnesium har er blant annet energiproduksjon fra fett og karbohydrater. Magnesium er med på dannelsen av DNA og proteiner, det er viktig for hormonene i kroppen. Kroppen trenger magnesium for oppbygging av skjelettet og andre strukturer i kroppen som cellemembran og kromosomer. Musklene er avhengig av å danne en kjemisk forbindelse med magnesium. Hjertet trenger magnesium for å reagere på elektriske signaler, viktig for spenningsnivået i blodårene og blodtrykket. Det er nødvendig med magnesium for nervesignaler skal gå som de skal også viktig ved muskelsammentrekninger, samt blodsukkerbalansen. Magnesium trengs også for cellevekst, lagring av celleenergi og reproduksjon

Magnesiummangel

Hjertet rammes ved mangel på magnesium fordi det kan påvirke opptaket av kalsium og føre til opphopning av kalk i blodårene. Dette igjen øker risikoen for blodpropp, høyt blodtrykk, insulinresistens og fedme. Magnesiummangel kan føre til hjertearytmi fordi blodet ikke blir transportert slik det skal.

Tidlige tegn på magnesiummangel er tap av matlyst, brekninger, og lite energi. Muskelkramper, nummenhet eller prikkinger i armer og bein, samt epileptiske anfall er andre symptomer. Hjertearytmi og unormale hjerterytmer kan også tyde på magnesiummangel i kroppen. Omsettingen av magnesium er knyttet til kalsium, det er viktig at disse to mineralene har en viss balanse i kroppen.

Hvorfor skal du ta tilskudd av magnesium

Motvirker all form for kramper og smerter. Magnesium brukes ved neuralgi, og når man har sammensnøringsfølelse i hjerteregionen. Magnesium brukes ved hodepine og migrene, det har vist seg at pasienter med clusterhodepine, migrene, hodepine og menstruasjonshodepine har lave verdier av magnesium i kroppen. Magnesium demper kolikksmerter og ubehag i mage – tarm, som luftplager og forstoppelse. Det sies også at magnesium senker det dårlige kolesterolnivået i blodet.

Studier har vist at mange har et for lavt inntak av magnesium. Dårlig kosthold, alkoholmisbruk, bruk av vanndrivende midler kan være noe av årsakene.

Pasienter med Crohns og kroniske tarminfeksjoner, IBS, cøliaki og hos folk med intoleranse for gluten som har problemer med mage – tarm er en annen gruppe med magnesiummangel, samt dårlig kontrollert diabetes. Høy alder har også betydning.

Hvor kan du finne magnesium

Heldigvis er det magnesium i veldig mange matvarer. Gode kilder til magnesium i mat er spinat, grønnkål og alt av bladgrønt. Mandler, hasselnøtter, macadamianøtter samt brun ris og fisk finnes magnesium.

Cellesalt

Har du ofte muskelkramper og trenger tilskudd anbefaler jeg Cellesalt 8 – Magnesium som du får kjøpt på Boots apotek. (kjøper du i Sverige er det Cellesalt nr 7 – Magnesium). Legg 3-4 på tunga og la smelte 2- 3 ganger pr dag. Ha gjerne stående på nattbordet hvis du er plaget av leggkramper på natta. Cellesalt er helt uten bivirkninger og plastfri. Det er lettopptakelig for kroppen da den smelter på tunga. Cellesaft 8 er også effektiv ved vinterdepresjon.

«Varm 8»

Løs opp 10 – 12 stk cellesalt nr 8 i en varm kopp med vann. Drikk i små slurker som te. Det virker ved akutte smerter og krampetilstander.

«Immunforsvarets effektivitet er betinget av en korrekt celleoppbygging»

                                                                                                                                             Dr Wilhelm H. Schussler

Les mere om magnesium her og på Forskning.no 

Flere tips om Schusslers biokjemiske Cellesalt finner du her:

 

 

Les også disse innleggene:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *